Sweet Bourbon - Slippery Slopes (Live)

Bourbon Records

001sweetbourbon 425

Wat hebben we live muziek toch lang moeten missen en hoe leuk is het dan als je een live cd van Sweet Bourbon in je brievenbus aantreft. De band heeft in hun achtjarig bestaan een live reputatie opgebouwd waar je U tegen zegt (yep,.. met een hoofdletter!), dus kan ik ruim 40 minuten mijn hart ophalen aan een aantrekkelijke mix van blues, soul, jazz en Southern rock.
Op “Slippery Slopes” komen we een negental opnames tegen van hun concert in 2021 bij het bekende radio programma ‘Bluesmoose Café’ in Groesbeek.
Na het aftikken door drummer Ruben Ramirez wordt er voortvarend gestart met Kicked Me Out, een shuffle met meerdere tempowisselingen. Zonder afbreuk te doen aan de lekkere rauwe stem van René van Onna krijgt Cool Down nog meer glans als de ‘BourbonettesSuzan Wattimena en Henny Oudesluijs hun lieftallige strotjes ter beschikking stellen.
Met Roeland van Laer (bas) en drummer Ruben Ramirez heeft men een robuuste, retestrakke ritme sectie achter de hand waar op het voor Willem van der Schoof (Hammond/bluesharp) en gitarist Chris Janssen soepel soleren is zoals op 2nd Wallstreet duidelijk te horen is.
"Slippery Slopes" kent veel variatie en met Asked You A Question neemt men de afslag naar een variant van Southern-Country rock. Het nummer wordt met veel enthousiasme gespeeld en ontwikkeld zich al snel als een oorwurm. Bij de intro van Muddy Footprints ontstaat het vermoeden dat er een slowblues aan staat te komen en dat vermoeden wordt bevestigt door de eerste tekst regel: I woke up this morning…….
Dit live album is samengesteld uit vrijwel allen eigen werken die op eerder verschenen albums te terug te vinden zijn. Zo ook Born A Rebel. Om dit nummer kracht bij te zetten gaat het tempo omhoog, waarna met de slow blues Swan de rust terug keert. Deze track toont weer eens hoe spannend live muziek kan zijn, want hierin hoor je diepgang en voel je hoe een zanger/band zich helemaal in leeft in wat ze spelen. Een gevoel dat je bij een studio album vaak mist. Dat deze prima uitgewerkte song dan ook de langste tijdsduur kreeg toebedeeld is volkomen terecht.
Met Just A Silly Dream keert men weer terug naar de Southern rock en bij deze track valt de hoge kwaliteit van het geluid op in de stillere passages. Het aanwezige publiek is nauwelijks te horen, ook niet in het applaus dat weggeschoven lijkt. Ook moet de luisteraar het doen zonder aankondigen, wat natuurlijk niet erg is want het gaat tenslotte om de muziek. Het geeft je wel ergens het gevoel dat je naar een medley luistert.
Met Texas Woman wordt de selectie van de ‘Bluesmoose’ opnames afgesloten en dat is – wetende dat een concert toch altijd rond de 75 minuten duurt – met 40 minuten toch iets aan de korte kant. Als je zó onder de indruk van bovengenoemde songs bent wil je gewoon meer, meer!
De band zal ons daar in tegemoet komen want intussen zijn ze gestart met het schrijven van nieuwe songs voor een volgend studio album.
Laat maar komen!

001 sweetbourbon 625