The Sign Of Leo – Blow Up

Eigen beheer

001 blow u

The Sign Of Leo was een band rond de Groningse zanger, gitarist, componist Martin Erich, een band die vele ups en downs kende. Na meer als 10 jaar actief geweest te zijn in vooral de noordelijke provincies verlieten Erwin Zwarts (toetsen) en Robert van Dijken (drums) de band tijdens de corona pandemie, maar het dieptepunt werd bereikt met het overlijden van bassiste en zangeres Elske Bos op 14 september 2021.The Sign Of Leo is daardoor verworden tot een eenmansproject van Martin, die zijn muzikale carrière in de vroege eighties begon. Ervaring genoeg dus en dat hoor je ook terug op “Blow Up” – na “Fields Of Passing Time” (2017) en “Sunbeam” (2019) – het inmiddels derde album van The Sign Of Leo, dat Martin in z’n eentje afmaakte en opdroeg aan Elske.
De essentie van het geluid van The Sign Of Leo is te herleiden tot melodieuze Indie pop met een melancholisch Synthpop tintje. Als je al zoveel jaren in de muziek actief bent is het niet gek dat invloeden uit de jaren '70 en '80 soms doorklinken in de 11 songs die het album telt, maar dan wel met moderne arrangementen.
Gestart wordt met Blow Up en het geluid van deze track dat lekker in het gehoor ligt dient als voorbeeld voor zijn 10 opvolgers. De tracks – allen eigen werken – zitten goed in elkaar en Martin toont zijn vakmanschap op alle instrumenten. Hoewel hij een prettige stem heeft om naar te luisteren mocht de zang bij sommige songs best wat rauwer klinken. De tekst van Look At What You’ve Done, dat klimaatverandering als thema heeft zou dan iets geloofwaardiger overkomen.
Ondanks dat het album weinig variatie bevat luistert het lekker weg. Persoonlijke hoogtepunten zijn toch wel The Days We Have, waarin de bas en de backing vocals van Elske Bos nog te horen zijn en de eerste 2 tracks Blow Up en Try To Get My Head Around The World. Ook het prachtig melancholisch opgebouwde Where Mermaids Sing is een favoriet ondanks dat het een climax mist.
Ach, ieder album kent wel een paar minpuntjes, want het perfecte album bestaat niet!

Martin Ehrig verdient alle respect om geheel in zijn uppie een album uit de grond te stampen (alleen op Walk Into The Fire krijgt hij in de backings hulp van ene Margriet) en zeer zeker gezien de omstandigheden waaronder dit album tot stand gekomen is! Liefhebbers van eighties muziek in de stijl van – pak hem beet – The Pet Shop Boys, Talk Talk en Todd Rundgren die hun muziek collectie willen aanvullen en daarbij een ietsiepietsie uit hun comfortzone durven te treden zullen in hun nopjes zijn met “Blow Up”!

001 Blow Up