OHRENFEINDT – Krawall Geigen Symphonie

Metalville Records

Ohrenfeindt Krawallgeigensymphonie 2CD DVD 117747 1 1641454128 1

De “Vollgasrockers”van Ohrenfeindt hebben er 25 jaar op zitten en wie jarig is trakteert. Zij brengen daarom een pretpakket uit voor hun trouwe fans dat uit 2 cd's en 1 dvd bestaat. “Krawall Geigen Symphonie” bevat 24 live opnames die op 2e Kerstdag 2019 gemaakt zijn in hun thuishaven Gruenspan St. Pauli (Hamburg). Voor deze recensie beperk ik me tot het beschrijven van de dvd, want bij het beluisteren van een live cd wil je ook weten wat daar loos was.
Aan de opnames is achteraf weinig gesleuteld en dat geeft een eerlijk beeld hoe het er bij een concert van de Duitstalige AC/DC aan toe gaat. Sinds jaar en dag wordt Ohrenfeindt met de Aussies vergeleken, sterker nog: mocht Brian Johnson ooit zijn stembanden aan de kapstok hangen, dan zou Chris Laut (zang, bas, mondharmonica) een waardige vervanger zijn. Ter info: Chris is tevens een slappe pet drager. Het trio bestaat verder uit Pierre ‘Keule Rockt’ Blesse (gitaren, backings) en Andi Rohde (trommels, backings).
Van begin af aan gaat de band ‘Vollgas’ te keer en wordt er pas na Hallo Frau Doktor (de 7e song) iets gas terug genomen op de fraaie blues rocker Gib Mir Mein Problem Zurück. Het geweld neemt weer toe op Auf Die Fresse Ist Umsonst, maar dat is van korte duur want Mach Die Tür Zu volgt en dat zou ik in mijn enthousiasme bijna een ballad durven te noemen. Hierna kondigt Chris aan dat het bottleneck time is en wordt de eerste cd afgesloten met Spiel Mit Dem Feuer en Starkstrom-Baby.
Kalter Kaffee wordt ingeleid door harmonicaspel. Daarna wordt alles uit de kast gehaald om het 800 koppige publiek te amuseren en worden zelfs enkele ZZ Top achtige danspasjes ten toon gespreid, terwijl op het daarop volgende Bum Bum Ballet maar weinig beweging te bespeuren valt. Heul Den Mond An is een ode aan de meest legendarische liefdeskoppels zoals Romeo en Julia, Ernie en Bert enz. Chris huilt als een wolf en de zaal huilt mee. Met König Und Rebell gaat het tempo weer omhoog en volgt na een lange aankondiging Tanz Nackt. Dit is een van de meest aansprekende songs – niet alleen om de titel – in de setlist die een goede inkijk geeft op het repertoire van Ohrenfeindt en de beste nummers uit hun carrière bevat.
Er zijn dan nog 7 songs te gaan en de liefhebbers van recht-toe – recht-aan rock worden op hun wenken bediend met o.a. Sie Hat Ihr Herz An St. Pauli Verloren, Energie, de toegiften Rock ‘n’ Roll Sexgott, Alles Nur Aus Plastik en de afsluiter Ohrenfeindt.
Zoals gezegd, de liefhebbers van een rauwe strot – Chris degradeert op So Nicht het Duitse rauwe strot boegbeeld Udo Dirkschneider tot een Wiener Sängerknabe – ruig gitaarspel en beukende drums zullen genieten van dit pretpakket, maar ook de (nog) niet fans zullen in de verleiding komen om een concert van Ohrenfeindt te bezoeken.

81299231 2456182444510027 313505743292596224 n