Paul Numi – Parallel Lives

Greener Grass

001Paul Numi Parallel lives1

Peter Corijn stond in de jaren tachtig voor een moeilijke keuze, of wel zijn passie volgen en new wave muziek blijven maken of kiezen voor een maatschappelijke carrière. Hij koos uiteindelijk voor het laatste en niet zonder succes, want als business executive bouwde hij een fantastische loopbaan op.
Nu - inmiddels de 60 gepasseerd – is er weer meer tijd voor muziek en bracht hij onder zijn alias Paul Numi (spreek uit als new me) in 2020 zijn eerste album “Chimera” uit dat zeer goed ontvangen werd. Hierdoor bleef de vraag knagen hoe het gelopen zou zijn als hij een andere keuze had gemaakt. In zijn overpeinzingen zag hij een bepaalde parallel en dat leverde inspiratie op voor het schrijven van nieuwe songs. Hiervan vonden er negen een plekje op zijn nieuwe album “Parallel Lives” Ook voor dit nieuwe album deed Paul een beroep op Eric Melaerts, wiens soepele gitaarspel nauw aansluit bij de ritme sectie bestaande uit Vincent Pierins – bas en Herre Cambré – drums. Tevens was de productie weer in handen van Ronald Vanhuffel en werd de mix weer overgelaten aan Shelle Dierickx. “Never change a winning team” is ook hier van toepassing!
Bij de recensie van “Chimera” gaf ik als enig minpuntje aan dat er maar 8 tracks op stonden en ik wel meer wilde horen, nu wordt ik op mijn wenken bedient met 9 nieuwe tracks die nagenoeg aansluiten op dit eerste stuk studiovlijt.
Toch bevat “Parallel Lives iets meer variatie en krijgt de new wave concurrentie van andere invloeden zoals Britpop. Op de titeltrack en het daarop volgende Wake Up is dat duidelijk waar te nemen. Beide songs liggen lekker in het gehoor, wat overigens van het hele album gezegd kan worden. Op So High en Multitudes (dat als single werd uitgebracht) keert Paul naar zijn oude liefde terug. Iedere song heeft wel iets opvallends, bij Something To Hold On To is dat de zuivere tweestemmige zang. Het lekkere uptempo I’ve Got It Made zou een voorbeeld kunnen zijn waarom new wave weer aan een opmars bezig is. Na het ook prima te verteren Never I Believed volgt het uitbundige Let’s Get Out (Out Of This Mess), een nummer dat na de eerste draaibeurt al in de hersenpan hangen bleef
Hoewel de titel anders doet vermoeden volgt met Not Yet de laatste track en is het uit met de pret. Deze bijna ballad heeft slechts een minimale begeleiding nodig om je aandacht vast te houden.
Was new wave muziek een beetje ingekakt en slechts populair onder the happy few, tegenwoordig wordt deze muziek steeds meer gedraaid en wint het aan populariteit bij een groter publiek. “Parallel Lives” zal daarbij zeker in de smaak vallen!
Dat in ogenschouw genomen staat Paul Numi met beide albums misschien aan het begin van een nieuwe carrière die hem hopelijk net zoveel succes oplevert als Peter Corijn, het is hem gegund!

001pn