Luminize - All Or Nothing

STARGATE Music

luminize

Is het een rage, een complot of gewoon toeval dat bands waar ik vorig jaar voor het eerst kennis mee maakte in februari hun debuut of nieuwe cd uitbrengen? Het Kroatische, maar in Den Haag residerende gezelschap Luminize mocht ik op Koppelpop in Susteren aanschouwen en is de zesde in deze reeks. Daarbij was het prettig te constateren dat er bij deze all-girl band bij de samenstelling niet alleen op uiterlijk geselecteerd werd. Girl bands hebben het over het algemeen moeilijker om zich te bewijzen in een scene die hoofdzakelijk door mannen gedomineerd wordt. Bij Luminize ligt dat toch een beetje anders. Matilda (gitaar), Marcella (vocals/gitaar), Irena (drums) en Tea (bas) hebben buiten dat hun namen allemaal op een a eindigen ook gemeen dat ze stuk voor stuk zeer getalenteerd zijn om een gevarieerde pop-rock show op poten te zetten. All-girl bands trekken bovendien wél meer de aandacht van de fotografen en ik zelf had dan ook wel het e.e.a. uit te leggen toen ik met een wel héél hoog aantal foto's thuis kwam.

Op 19 februari komt hun debuut cd “All Or Nothing” uit, dat vol aanstekelijke pop-rock songs staat die je al na één draaibeurt niet meer loslaten. Daar ik Luminize dus al eens live gehoord had blijft voor mij het verrassings- effect tot een minimum beperkt, maar bevestigd deze cd wél hoe goed ze live zijn!
De muziek klinkt zo fris en fruitig als de dames zelf, geen hap-slik-weg deuntjes zoals je bij boybands gewend bent. Als inspiratie bronnen voeren zij in het persbulletin o.a. powervrouwen als P!nk, Gwen Stefani en Kelly Clarckson aan. Wie het album goed beluisterd hoort vanzelf deze elementen daarin terug. Bij The Other Side en Fuck You ( dames toch!) hoor ik zelfs passages die me sterk aan Salt-N-Pepa doen denken. Nu ik dan toch lekker bezig ben met vergelijkingen op te noemen: Met een nummer als All Or Nothing hadden de Dolly Dots nog een verlengstuk aan hun carrière kunnen breien. Ach, zo zijn er nog wel meer invloeden te bespeuren, maar daar gaat het eigenlijk niet om. Het hoeft tenslotte niet altijd origineel of vernieuwend te zijn om goed te klinken.

"All Or Nothing" is gewoon een lekker weg luisterende cd die met Love Takes No Prisoners en Damn It ook nog eens twee prachtige ballads bevat.
Luminize zou al zij zich blijven ontwikkelen best wel eens een blijvertje kunnen zijn, ze gaan in ieder geval voor ''Alles of niets”.
Dat lijkt hen te gaan lukken, want op het moment van schrijven voeren zij de Kroatische hitparade aan met hun single "Zašto još volim te", dat echter niet op deze cd voorkomt.