Richard Townend & The Mighty Bosscats – Short Stories

001 Richard t

Tot u spreekt de trotse bezitter van het nieuwe album van Richard Townend & The Mighty Bosscats dat als titel “Short Stories” meekreeg. Na “Ticket To Memphis” en “Live In Moscow” is dit de derde aanwinst voor mijn platen collectie en in mijn enthousiasme loop ik met plannen rond om ook de 10 andere, eerder uitgebrachte albums spontaan aan te schaffen! Ik ben vaker onder de indruk geweest van muzikanten die een schitterend album op de markt brachten, maar werd ook vaak teleur gesteld door het vervolg hier op. Gelukkig kan het ook anders zoals Richard met dit inmiddels 13e album bewijst. De sympathieke Brit beschikt over het talent om fantastische songs te schrijven, bezit een soepele stem die verschillende toonaarden de baas is en zijn lenige vingers toveren sprankelend gitaarspel uit het instrument. Daarnaast beschikt hij met zijn Mighty Bosscats als begeleiding over een aantal muzikanten die elkaar naadloos aanvoelen. Op dit stuk studiovlijt horen we Anton S Ilyin - keyboards en piano - Dennis Nazarov op bas (beiden waren ook te horen op “Live In Moscow”) en David Flanagan – double bass. Marcus Cliffe, de bassist van Manfred Man en Mark Knopfler, is op meerdere instrumenten te horen en de drums en percussie werden toevertrouwd aan David Edward Booth, tevens enginier en co-producer.
Op “Ticket To Memphis maakte ik al gewag dat enkele tracks veel invloeden van Dire Sraits vertoonden en ook op dit album komen liefhebbers van Knopfler-achtig gitaarspel weer aan hun trekken met de opener Got To Pay Your Dues en in iets mindere mate met Every Man en Ramblin Radio.
De titel van dit album is goed gekozen want met Stupidity Of Man ontpopt Richard zich als een ware storyteller
The Picture gaat vergezeld met een heerlijke solo die ongeveer de helft van de subtiele song in beslag neemt. Aan solo’s is er sowieso geen te kort zoals ook de slide solo die het ook al subtiele Cruel To Be Kind nog meer inhoud geeft. Met de intro van Short Stories zit de gitaarliefhebber ook al geramd, maar ook de backings, die op meerdere tracks hoorbaar zijn dragen op dit heerlijk vloeiende nummer hun steentje bij.
Het opgewekte Listen Up A Little is een song dat het live zeer goed zal doen want met Country en Ragtime invloeden krijg je altijd wel de voetjes van de vloer. Je hoeft deze “good old times track”- zoals Richard het zelf noemt – maar één keer te horen of je zingt/fluit het al mee. Op Rolling Bye geeft Richard weer eens en staaltje van zijn stembeheersing die van rauw naar loepzuiver hoog gaat. Eigenlijk is dit een voorproefje voor het prachtig uitgewerkte Parkland dat je een slow Gospel zou kunnen noemen met prachtige samen zang. Met Lord It’s Time staat de volgende verrassing alweer klaar en worden we op een portie Country Gospel getrakteerd. Aan afwisseling is geen gebrek op deze heerlijk weg luisterende cd die afgesloten wordt met het subtiele en ook weer prachtig uitgewerkte You Are Amazing, een titel die Richard Townend wat mij betreft ten volle toekomt want ook dit album kent geen zwak moment.

001 Richard