Elly Kellner – The Right Tools

002 Elly Kellner

De half Nederlands, half Belgische singer-songwriter Elly Kellner trakteert haar luisteraars op melodieuze en reflectieve liedjes, aldus haar website en bracht onlangs met “The Right Tools” een 5 liedjes bevattende EP uit.
Aan de totstandkoming van deze in eigen beheer opgenomen EP ging een lang proces vooraf.
De liedjes werden door Elly ergens tussen 2013 en 2018 geschreven en vervolgens in 2019 opgenomen. Niet in een studio, maar virtueel en dat betekende dat Elly – die zelf verantwoordelijk was voor (uiteraard) stem, 4 snarige gitaar, bas en percussie – op afstand samenwerkte met muzikanten uit Nederland, Zwitserland, Kameroen en Amerika. Iedereen speelde thuis zijn eigen stukje in, zo horen we de (tweede) stem van Danielle Eog Makedah, bespeelt Sasha Shlain piano en orgel, zit John Lumpkin achter de drums en introduceert Kane Mathis de Kora, een 21 snarige West Afrikaanse harp. Zoals op deze EP te horen is vond Kelly in deze muzikanten ‘the right tools’.
Deze werkwijze maakt je nieuwsgierig naar het resultaat, maar als je dan bij de beschikbare info leest dat BJ Baartmans haar bij de productie heeft bijgestaan weet je al dat het snor zit.
In zekere zin is Elly’s muziek voor mij als voornamelijk rock en bluesliefhebber een beetje moeilijk te plaatsen. Voor kwetsbare fluister en luisterliedjes moet je in de stemming zijn, maar bij iedere draaibeurt voel ik me meer tot Elly’s stem en haar liedjes aangetrokken.
Gestart wordt met Come In The Morning waarin meteen opvalt hoe prachtig de stemmen van Elly en Danielle Eog Makedah bij elkaar passen. De doordachte songstructuren mogen op zijn minst verrassend genoemd worden.
Won't Mine Kill Yours, een song dat over vertrouwen gaat werkt verstillend en klinkt wederom niet alledaags, maar zit knap in elkaar.
De titeltrack The Right Tools is in het midden geplaatst en vooral in dit nummer wordt de samensmelting van stemmen naar een hoger niveau getild, prachtig! Ondanks dat het een beetje somber overkomt misstaat het niet tussen de andere songs die iets meer vrolijk getint zijn zoals het daarop volgende Come Home, dat ook een gedeelte gesproken tekst bevat.
Voor de afsluiter Late Bloomer wist Elly Iain Matthews (bekend van Fairport Convention en Matthews Southern Comfort) over te halen om dit prachtige nummer in duet vorm te gieten hetgeen een schitterend resultaat op leverde.
Een ‘late bloomer’ zou ik Elly Kellner niet durven te noemen, veeleer een groeiend talent dat met haar eigen, bijzondere stijl van musiceren in de toekomst een groot publiek aan zich zal weten te binden gezien haar kwaliteiten die ze op deze EP laat horen!
© Harm Lutke

001 Elly Kellner