Geejee – Geejee (EP)

001geejee

Het is Lente en in het weiland der Nederlandstalige muziek dartelt sinds kort een nieuwe singer/songwriter rond luisterend naar de naam Geejee. Na jaren lang met bandjes door het Engelstalige circuit te hebben gezworven, werd ook Geejee – die in zijn paspoort de naam Gertjan Crielaard draagt – door de corona crisis gedwongen deze activiteiten te staken. Ik heb veel respect voor mensen die in deze rotte tijd niet bij de pakken blijven neer zitten, maar hun grenzen verleggen. Geejee gebruikte deze tijd van (gedwongen) bezinning om nieuwe songs te schrijven. Als je gewent bent om in het Engels te schrijven, is het knap om naar Nederlands over te stappen, tenminste, je hoort vaak dat de Nederlandse taal zich er niet echt voor leent om je in ‘liedjes’ uit te drukken (behalve als het over kroegen en drankgenot gaat). Tot zijn eigen verbazing lukte het hem wel om een Nederlandse tekst te bedenken terwijl hij akoestisch wat op zijn gitaar aan het pingelen was.
Eigen ervaringen en het observeren van menselijk gedrag uit de directe omgeving leverde in enkele maanden tijd al 10 liedjes op met teksten die er toe doen. Vier stuks werden met bescheiden middelen onder eigen beheer opgenomen en resulteerden tot zijn debuut EP “Geejee”, die als extraatje ook nog een fraaie bewerking van Stil In Mij (Van Dik Hout) bevat.

Op Waarheid worden je oren vertroetelt door heerlijk gitaarspel dat een warme stem met een zachte ‘G’ accent begeleid.
In Meer – dat tevens als single werd uitgebracht – zorgt de toevoeging van een ukelele voor vrolijke klanken en horen we ook Gertjan’s broer Arjan in de koortjes en op de bas.
Iets minder vrolijk is Dorp dat over zijn jeugd verhaalt, maar wel een fraaie elektrische gitaarsolo bevat.
In deze korte beschrijvingen benoem ik Topman tot het wel meest opvallende nummer dat net zo goed de titel Winnen had kunnen krijgen, waarom verklap ik niet.
Als je met zo weinig middelen – alles werd gewoon thuis opgenomen – al zo’n sterke EP kunt afleveren zegt dat wel iets over de kwaliteiten van de man.
De EP eindigt met een bewerking van Stil In Mij die zeker gehoord mag worden, maar toch had ik liever een eigen werk gehoord, want deze Brabantse ‘zanger/liedjesschrijver’ bewijst met dit debuut dat hij zijn ‘plekske’ in de Nederlandstalige muziek weide wel verdiend heeft!

001 Geejee