Kärbholz – Kontra

Metalville

Krbholz 375

Verrassingen kleuren het leven, vooral als ze leuk zijn! Hetzelfde kan gezegd worden over bepaalde zekerheden, waar je dan ook reikhalzend naar uit kijkt. Zo’n zekerheidje is verbonden met de Duitstalige rockband Kärbholz, dat tradite getrouw om de 2 jaar een cd weet vol te proppen met lekkere rauwe rock in diverse variëteiten. Welnu, het is weer zover en met trots wordt de geboorte van ”Kontra” aangekondigd. De opener Nie Wieder, maar ook Ewig Leben, Niemals Fallen, Laternenlicht en Ein Einsamer Ort horen zich vertrouwd aan en zijn doorspekt met invloeden van metal, punk en grunge, de mix waar de band al sinds 2003 volle zalen mee trekt. Daarna volgt er een blokje met songs die je nu niet direct van de “Vollgas Rockers” uit Ruppichteroth verwacht, maar absoluut het luisteren waard zijn. Als de punk invloeden en het elektrische geweld aan de kant geschoven worden, worden bij een live show (wederom traditie getrouw) in het midden van een zaal een aantal tafels aan elkaar geschoven dat dan als podium voor een akoestische set dienst doet. Zo’n set zal ongetwijfeld versterkt worden met Voran, dat door gitarist Adrian Kühn gezongen wordt. Schlaflos zou je in de categorie popmuziek met een knipoog kunnen plaatsen. Daarna volgt met Roter Wein de meest verrassende song van het hele album. Kärbholz goes Flogging Molly en laat horen dat ze ook niet vies zijn van een portie folk, maar daar geven Torben Höffgen – vocals, Adrian Kühn – gitaren, Stefan Wirths – bas en drummer Henning Münch wel een eigen draai aan. Een bluesy mondharmonica levert een gast bijdrage op Rückenwind dat al snel over gaat in een wervelende rocksong. De lieflijke, akoestische intro van Der Schwarzer Schwan doet je vermoeden dat deze cd ook uitgerust is met een gevoelige ballad, maar hang die gedachte maar aan de kapstok, want na ca. 2 minuten barst de hel los. Het zorgt er in ieder geval voor dat je Easy iets voorzichtiger benaderd, maar dit dansbare nummer met disco ritme veroorzaakt gelukkig geen gehoorbeschadiging. Bij Leben Und Tot keert de metal terug en neemt Matthi – schreeuwlelijk van de Belgische hardcore formatie NASTY – de microfoon over van Torben. De “Vollgas Rockers” zijn weer terug bij het begin van de cd met Vollgas waarmee dit verrassende album afgesloten wordt. Over het algemeen kan ik concluderen dat “Kontra” iets ‘vrolijker’ klinkt als zijn voorgangers en dat zorgt er voor dat ik nu al benieuwd ben welke verrassing mij over 2 jaar te wachten staat.

Krbholz 700