Voodoo Circle – Locked & Loaded

VC 375

Voodoo Circle fans van het eerste uur zullen in hun nopjes zijn bij het aanschouwen van het hoesje van “Locked & Loaded”, want daarop is te zien dat de twee verloren zonen uit de oerbezetting teruggekeerd zijn op het oude nest. De cirkel is rond, de voodoo kan beginnen!
Op het vorige album “Raised On Rock” was de oorspronkelijke Voodoo Circle zanger David Readman vervangen door Herbie Langhans, die zowel op de plaat als live prima prestaties leverde, maar toch door de fans als invaller werd gezien. Maar David is nu terug en ook drummer Markus Kullman zit weer op de vertrouwde kruk. De verwachtingen voor dit nieuwe album zijn dan ook hoog gespannen. De twijfelaars worden meteen gerust gesteld als er met de volvette rocker Flesh & Bone geopend wordt. Hier op horen we ook gast muzikant Corvin Bahn op de keyboards.
De toon is gezet en ook het luisteren naar Wasting Time is beslist geen tiidverspilling voor de oortjes. De euforie maakt bij mij even pas op de plaats als hierna Magic Woman Chile volgt, dat live waarschijnlijk wel goed uit de voeten komt bij een concert maar mocht je er in een auto naar luisteren dreigt er aanrijdingsgevaar als je tijdens de apotheose van dit nummer naar de skipknop duikt.
Locked & Loaded werd weliswaar als titelsong verkozen, maar is er wel een die je niet meteen tot kippenvel inspireert, doch wel sterker wordt na de volgende draaibeurten. De song bevat opvallend goede backings waar voor op dit album Melissa Bonny werd aangetrokken.
Over zang gesproken, David is in topvorm zoals vooral op het met Led Zeppelin invloeden doorspekte Devil With An Angel Smile te horen is. Mocht Robert Plant ooit zijn stem aan de kapstok hangen, dan weet ik wel een waardige vervanger!
De 24/7 rocker Alex Beyrodt, die met zijn vele gitaren ook te zien en te horen is/was bij o.a. Sinner, Silent Force en Primal Fear en bassist Mat Sinner – ook al zo’n druk mannetje (o.a. Sinner, Primal Fear, organisator van de ‘Rock Meets Classic Tour’ en producer) waren zo als altijd verantwoordelijk voor het schrijfwerk en ik kan me bij het luisteren naar Straight From The Heart niet van het gevoel onttrekken dat hun platenkast voor een groot gedeelte gevuld is met Whitesnake.
We keren het rockgeweld even de rug toe want met Eyes Full Of Tears volgt er een ballad. Laag ingezet en met overgave gezongen is dit een kolfje naar de hand voor David, maar ook voor Alex die een machtige solo neerzet. Het door synthesizers ingeleide Devils Cross is een ietwat trage, meeslepende rocksong die je net nog geen ballad kunt noemen, maar blijkt wel een van de best uitgewerkte songs te zijn, met wederom een fantastische, weidse solo van Alex.
Met Trouble In The Moonlight wordt het tempo weer opgeschroefd en worden we weer op een ruige, recht-voor-zijn-raap-compositie getrakteerd.
Hé, heeft Gary Moore ook zijn medewerking verleent? Je zou het bijna zeggen als je het inleidende gitaarspel en de solo hoort op This Song Is For You. Het onderstreept nogmaals het vakmanschap van Alex Beyrodt op deze gevoelige ballad waarin David het zichzelf ook niet gemakkelijk maakt. Aangrijpend en zonder meer een hoogtepunt op dit album dat afsluit met de melodic rocker Children Of The Revolution. Hierin komt het vertrouwde geluid Voodoo Circle toch wel het meest naar boven.
Zoals je van deze doorgewinterde top muzikanten mocht verwachten is “Locked & Loaded” absoluut geen slecht album en zal het zeker de liefhebbers van Led Zeppelin, Deep Purple, DIO en vooral Whitesnake bekoren. Ligt het aan de bijwerkingen van de griepprik of waren mijn verwachtingen misschien te hoog ingeschat dat Voodoo Circle mij met deze release toch iets minder weet te betoveren als met enkele van zijn voorgangers?

VC 700