Angel – A Woman's Diary - The Hidden Chapter

Massacre Records

ANGEL 01

Om een zo objectief mogelijke recensie te schrijven luister ik eerst naar een cd alvorens het bijgeleverde persbericht te lezen voor meerdere informatie betreffende de band/artiest.
Soms kun je dat beter andersom doen!
Wetende dat achter de naam Angel de Noorse zangeres Helena Iren Michaelsen schuil gaat, schuif ik met een bepaald verwachtingspatroon de cd “A Woman's Diary - The Hidden Chapter” in de speler. De frontvrouw van de symfonische metalband Imperia staat er om bekend dat haar stem een groot bereik heeft en zelfs de grunts voor haar rekening neemt, dus laat die verantwoorde herrie maar komen!
Bij de openingstrack Don’t Let Daddy Kiss Me (Mötorhead) wordt ik ontvangen door alleen stem en piano-spel, en,…….. dat blijft het hele album zo! Enigszins teleurgesteld dat het bombastische geluid uit bleef, lees ik in het persbericht dat dit de derde cd is waarop Angel zich als zangeres van een andere kant wil laten zien.
Mensen die uit hun comfortzone durven te treden hebben mijn sympathie en verdienen een tweede kans.
Beter voorbereid laat ik enkele weken later mijn oren nogmaals kennismaken met de 13 tracks, waaronder 11 covers. Covers worden in de regel door de luisteraar onder een nog groter vergrootglas gelegd dan eigen werken, vooral wanneer het een hit betreft. Samen met haar levenspartner Oliver Philipps – die haar op piano begeleid – heeft ze voor een verrassende en gedurfde collectie gekozen, waarbij de ene uitvoering meer overtuigd dan de andere. Een klassieker als Somewhere Over The Rainbow verwacht je niet direct op een album waarop ook Don’t Let Daddy Kiss Me (Mötorhead) staat en dat ook nog eens uitgebracht wordt door een label met de naam Massacre Records.
We komen fraaie uitvoeringen tegen van Lost (yep, Anouk), Purple Rain (Prince), het jazzy Summertime, Calling St. Cecilia, Halleluja en Kjærlighet. Laatstgenoemde is de Noorse versie van Only Love dat wij kennen van Nana Mouskouri en waarop Helena’s klassieke sopraan-opleiding naar voren komt. Al ben je nog zo’n goede zangeres, niet iedere song leent zich om te coveren. Minder overtuigend is haar versie van Beth Hart’s Leave The Light On, goed bedoeld, maar het kippenvel effect ontbreekt. Daartegen over staan wel weer de twee prachtige eigen composities Little Ballerina en Keep Your Head Held High, waarbij op de laatste Oliver ook enkele zinnen meezingt. Tevens bevat dit album – dat met een knapperend haardvuur en een glas wijn binnen handbereik goed te beluisteren valt – ook nog een mooie pianoversie van Let Down, een Imperia-nummer van het “Secret Passion” album.

Angel 02