Tokyo Rooz – Wonderful Christmas

TELSTAR

tokio 01

Wat is 2020 in vele opzichten toch een raar en naar jaar.
Half november werden de eerste Kerstbomen al opgetuigd en inmiddels hebben de klanken van kinderkoortjes, Kerstklokjes en sleebellen de irritatiegrens al overschreden voordat het feest begonnen is. Gelukkig is het donderend geraas van neerdwarrelende sneeuwvlokken nog achterwege gebleven. Het corona virus doet wat met de mensen en ik verbaas mezelf dat ik hier een recensie zit te schrijven over een Kerst CD. Maar, “Wonderful Christmas” van het country duo Tokyo Rooz is dan ook een bijzonder album, met maar een minieme toevoeging van eerder genoemde geluiden en dat luistert lekker weg! Okay, Kerst traditionals als Jingle Bells, We Wish You a Merry Christmas, I’m Dreaming of a White Christmas en Silent Night kom je hier ook weer tegen, maar doordat ze een ander jasje aangetrokken kregen klinken ze als nieuw.
Tokyo Rooz bestaat uit Ron Lieberton en zijn vrouw Henny Kalalo, die beiden al een indrukwekkende CV hebben opgebouwd in de muziekbranche.
Ron is een muzikant waarmee je alle kanten op kunt. Niet alleen speelde hij ooit basgitaar in de Happy Metalband Zinatra, maar deed dat o.a. ook in de Limburgse dialect band De Schintaler. Daarnaast speelt hij piano en is hij een succesvol producer/technicus met zijn eigen studio in het Duitse Schalbrug. Henny zong o.a. in bands als Goldwings en Crossroad. Toen Ron bij de laatste als bassist inviel ontstond er op verschillende vlakken een klik. Naast “Welcome To Our World“en “Wildflowers” is “Wonderful Christmas” het derde album van dit duo dat vooral veel succes bij de Oosterburen oogst, waar de countryscene enorm groot is.
Gestart wordt met het opgewekte With Bells On en die ‘Bells’ hoor je enkel in de intro.
It’s Gonna Be a Cold XMas Without You lijkt de stemmen van Henny en Ron op het lijf geschreven, het prachtige arrangement doet de rest. Ook van Blue Christmas straalt een gevoelige sfeer af die versterkt wordt door de prachtige meerstemmige backings. In het door Ron gezongen uptempo Frosty the Snowman horen we een lekker geïmproviseerde solo waarbij gitaar en pedaalsteelgitaar elkaar beurtelings afwisselen. Op het swingende Santa Claus is Coming to Town is het vrolijkheid troef. Het daarop volgende Silent Night wordt door Ron zeer gevoelig gezongen maar de klassieker is voor dit album dat een voornamelijk luchtige sfeer uitstraalt misschien net iets te, eh…., klassiek. Het nog geen 2 minuten durende Jingle Bells, brengt je weer terug in een opgewekte stemming die door Christmas Without You een verlenging krijgt. Ik denk niet dat Kenny Rodgers en Dolly Parton een puntje van kritiek op deze uitvoering zouden hebben. Tijd voor een beetje ontroering, een gevoel dat door het geluid van de pedaalsteelgitaar nog meer versterkt wordt op I’m Dreaming of a White Christmas.
Daarna fietst Jingle Bell Rock country style er lekker in en I Believe in Santa Claus – waar een koortje aan toegevoegd werd – sluit hier prima op aan.
Tot slot krijgen we niet alleen van Tokyo Rooz met We Wish You a Merry Christmas de beste wensen overgemaakt , maar ook die van de gitaristen Robbert Lottman, Otto Tuasuun en Xavier Radix, pedaalsteelgitarist Johan Jansen en drummer Ronald Jeurissen. Uiteraard was de productie van deze smaakvolle CD in handen van Ron en Henny en werd de mastering overgelaten aan Wolfgang Neuman.

tokio 02