PLAN_D – Lopende Zaken

Marista Records

lopende zaken 350

De Nederlandstalige popmuziek is met PLAN_D weer een pareltje rijker getuige hun album “Lopende Zaken”. PLAN _D is geworteld in Deventer e.o. en is slechts een “project” van Kim Pol – zang, Bert Hermelink – toetsen, Reggy Langkun – gitaar en Koos Lonis – bas, maar mag van mij nu al een vervolg krijgen.
Het is niet alleen de loepzuivere stem van Kim Pol die alle aandacht opeist, maar het zijn ook de fraaie arrangementen en de buitengewoon goede teksten. Voor de teksten, die deels tot nadenken stemmen of een glimlach op je gezicht toveren is de vroegere tekstschrijver van Toontje Lager Bert Hermelink verantwoordelijk. De uitvinder van het ‘stiekem dansen zonder te bewegen’ levert weer een puik stukje tekstwerk zoals de eerste regels van de opener Ik Doe Het Er Mee: “Ik heb vaak geprobeerd mijn zorgen te verdrinken maar ze zwemmen veel te goed”.
De stem van Kim klinkt waar het nodig is zwoel, hees en helder, een allroundstem voor meerdere genres en dat komt goed uit want de cd bevat veel variatie in stijlen. Een nummer als Geluk is fraai van opbouw, het voelt als een diesel die op gang komt, maar eenmaal op toeren moeilijk af te remmen is. De daarop volgende typische luisterliedjes Iemand Zijn en Wonder vormen een schril contrast met Lief Leuk en Los, dat door zijn up tempo en geweldige gitaarsolo best ruig overkomt. Hier in horen we ook de gitaar van Tom Veltien en de stem van Oscar Pauw die samen met collega gitaristen Peter van Leeuwen, Gerard de Braconier en drummer Bert de Jong als ‘losse krachten’ werden ingehuurd. Het heerlijk groovende Nog 1 Keer gaat vooraf aan het laid-back Voordat Ik In Slaap Viel. In slaap vallen is er zeker niet bij, want hierna volgt de oorwurm van het album. Lanterfanterfase – alweer zo’n prachtige woordvondst – huppelt lekker over de lippen en klinkt nog relaxter door het toegevoegde reggae ritme dat het plaatje compleet maakt. Stil In Huis zou je door zijn intro in de categorie smartlap kunnen plaatsen, maar ontwikkelt zich al gauw door zijn sfeer en verrassend einde tot een top nummer! Het abrupt eindigende Bang roept door de toevoeging van een slidegitaar weer een totaal andere sfeer op. Mocht je nog niet overtuigd zijn van de bijzondere kwaliteiten van PLAN_D, dan zal het indrukwekkende Vraag je absoluut over de streep trekken.
Er valt nog veel meer over “Lopende Zaken” te vertellen, maar meer geheimen geef ik niet prijs. Die hoor je vanzelf wel bij aankoop van dit geweldige album waar een rockliefhebber als ik zelfs van onder de indruk ben.

Lopende zaken 700