AOSEM – Duuster

Marista Records

AOSEM duuster 350

AOSEM, de naam klinkt Engels en betekent in die taal zoiets als te gek. AOSEM is ook de naam van een Drentse dialect-band die met “Duuster” hun eerste album presenteert. Het getuigd van moed om je album op vrijdag de dertiende van het rampjaar tweeduitzendtwintig uit te brengen.
Ik heb totaal niks met dialecten, zelfs niet met het eigen Limburgs en zie het nut er niet van in dat bijvoorbeeld een stadje als Kerkrade er zelfs 3 heeft! Als dialect-band baken je eigenlijk een territorium af en zal je succes meestal niet verder dragen dan de omringende provincies die deze taal verstaan. Ik stond dus niet bepaald te popelen om mijn oren hier aan bloot te stellen en door de titel “Duuster” werd ik ook al niet aangespoord, maar zie daar: De muziek op “Duuster” is helemaal niet zo duuster als gedacht.
Voordat de opener Op Slöt vrij abrupt eindigt heb ik alle vooroordelen al met een zwierige zwaai in de prullenbak gemikt. Met een bezetting van drie gitaren, een bas, een orgel en drums zetten Harmen Boels, Rob Groenwold, Erik Koerts, Hilko Stoffers, Arnoud van Loo en Lex Bekink een heerlijke sound neer die een beetje vergelijkbaar is met die van The Eagles en Tom Petty. De tien tracks zijn allen eigen werken en liggen aangenaam in het gehoor en zijn qua tekst best wel te volgen.
Iene Mooie Nacht, is ook keurig uitgewerkt en heeft door de drie gitaren een volvet geluid met in de solo een heerlijke weidse aanvulling vanuit het toetsenbord. Alle songs zijn het luisteren meer dan waard, zoals As ‘t Altied Dan Zo Blef met weer overtuigend strak gitaarwerk, de meezinger Laot ‘t Niet Gaon Regenen, het iets meer ingetogener Nooit Meer, het door een mandoline ingeleide ‘t Is Pas Over Als Het Over Is, het rock’n rollertje Letste Keer, het iets steverige door een basloopje gedomineerde Einde Verhaol, of het akoestische Mien Kompas. Persoonlijke favoriet is de oorwurm Duuzend Keer waarbij zanger/gitarist Harmen Boels vocaal bijgestaan wordt door Lusanne Boes.
Het enige wat op dit sterke album duuster overkomt zijn de foto’s der bandleden, de mannen die je met hun muziek even alle corona ellende doen vergeten. Het dialect is hun keuze en ik hoop niet dat zij daardoor alleen in de noordelijke provincies succes zullen boeken, want wat AOSEM op dit voortreffelijke debuut album laat horen is awsome! Dat verdient een nationaal en zelfs internationaal publiek.

aosem 700