Noble Jacks – Stay Awake (Deluxe version)

Continental Records

001 Noble Jacks1

In deze roerige tijden kun je wel een portie opbeurende muziek gebruiken en dan ben je bij de Noble Jacks aan het juiste adres. Zij staan garant voor dans en meezingbare alternatieve Folk met hun album “Stay Awake”, dat al in de zomer van 2019 uit kwam maar nu een vervolg kreeg in een ‘Deluxe version’. De aanschaf van de ‘Deluxe version’ loont zich want deze bevat 4 extra nummers.
Met hun prachtig bij elkaar kleurende stemmen zou je Will Page en Matty Deveson de Everley Brothers van de alternatieve Folk kunnen noemen. Daarnaast bespelen zij respectievelijk piano en viool en gitaar en bas. Op dit album - dat uitsluitend eigen werken bevat – en bij live optredens krijgen zij echter steun van enkele bevriende muzikanten.
Met Ten Times wordt vrolijk gestart en is de toon gezet voor Folk met een poppy inslag. Op dit schone lied is de viool goed vertegenwoordigd zonder dat het – zoals wel vaker het geval is – domineert en irritant wordt.
Stay Awake is misschien wel het vrolijkste nummer en bij een live optreden zullen ongetwijfeld de voetjes van de vloer gaan. In ieder geval zul je niet in slaap vallen. De positiviteit die New Beginning uitstraalt wordt door fraai mondharmonicaspel extra versterkt. De vrolijke rakkers blijven met Lights Out, Rely On Love en Morning Light positiviteit en vrolijkheid op ons luisteraars afvuren en mocht het met dansen een keer misgaan dan komt het country getinte Lift Me From The Floor goed van pas. Weer recht op de benen gaat het weer uptempo verder met This Rose. Door de toevoeging van de elektrische gitaar komt What Did You Say een stuk ruiger over. Het daarop volgende This Is Real herinnert mij een beetje aan Runrig en heel ver in de verte meen ik in de afsluitende solo invloeden van The Simple Minds te herkennen.
Je komt niet vaak een album tegen dat na 10 songs nog geen zwak moment heeft gekend en ik zal alvast verklappen dat dit na de bonus tracks Enjoy The Ride, Road of Death, Noble Ground en Dreams Carry Me On ook niet het geval zal zijn! Ook deze nummers worden met de zelfde aanstekelijke energie gebracht en vormen een meer dan prettige aanvulling op het al bestaande album. Mocht je “Stay Awake” al in huis hebben, dan zal je lange gezicht om de beurs te trekken voor de ‘Deluxe version’ snel verdwijnen want die extra uitgave betaalt zich direct terug!

001 Noble Jacks