Sweet Bourbon – Born A Rebel

Bourbon Records

sb 325

Born A Rebel” is het derde album van de Nederlandse blues formatie Sweet Bourbon, een band die een bijzondere plaats inneemt in deze scene. Met maar liefst 8 personen beklimmen zij de podia in binnen en buitenland en staan garant voor een avondje onvervalste blues, maar zorgen ook voor afwisseling door hieraan country en soul invloeden toe te voegen. Dat horen we dus ook terug op deze cd waar we naast 7 eigen werken ook bewerkingen van Sitting On Top Of The World ( Howlin’Wolf), Lay Down Your Worries (Hadden Sayers) en Laying In The Alley van Joseph Maher tegen.
Naast René Onna – zang/gitaar, Chris Janssen – gitaar en Willem van der Schoof – toetsen (zij waren voor de meeste songs verantwoordelijk) bestaat de band verder uit Roeland van Laer – bas en Ruben Ramirez achter de drums. Verder staan er nog 3 microfoons opgesteld voor de prachtige stembanden van The Bourbonnettes, te weten Suzan Wattimena, Laura van der Vange en Henny Oudesluijs.
De bijna veertig minuten durende trip wordt gestart met de titeltrack Born A Rebel, een leuke uptempo binnenkomer. Niet zozeer een nummer waar je meteen een blues stempel op plakt, maar wel een die nieuwsgierig maakt naar de rest. Hierin maken we ook meteen kennis met een blazers sectie bestaande uit Dennis van Alst, Julian Sprengers en Liesbeth Coopmans.
In Bourbon For You schakelt het gezelschap nog een tandje hoger en worden we getrakteerd op iets meer gitaar en orgel geweld. Mrs C. is na de eerste draaibeurt meteen een van mijn favorieten. Een fraaie ballad met heerlijk laidback gitaarspel, trompetje met geluiddemper, zwoele backings en aangepast orgelspel, alles in harmony, dat gaat er bij mij wel in. Ook het met country invloeden doorspekte I Asked You A Question met een mondharp in de hoofdrol ligt lekker in het gehoor.
Vroeger – hier spreekt opa – kocht je pas een LP als er twee singles waren uitgebracht die je bevielen, maar meestal viel de rest dan tegen. Welnu, samen met Muddy Footprints en Sitting On Top Of The World maar ook The Beast – waarin een zekere Donald vernoemd wordt – zit ik al op 7 stuks die de aankoop de moeite waard maken. Unexpected Touch verschild ook weer van de andere nummers en bevat prachtige backings. In het soulvolle Lay Down Your Worries maakt een van de Bourbonnettes zich los van de achtergrond hetgeen dit nummer nog meer glans geeft.
Met het swingende, jazzy Laying In The Alley gaat de band ons verlaten, tenzij je de repeatknop binnen handbereik hebt, want dan schotelt deze top band je hetzelfde smakelijke menu nog eens voor. Zo verging het mij en zo zal het bij vele anderen zijn!

SB 625