Kurt Efting – Het Beloofde Land

Marista Records

Kurt Efting 325

Singer-songwriter en gitarist Kurt Efting maakt een mix van Nederlandstalige folk-pop en luisterliedjes waarvan er een tiental te horen zijn op zijn nieuwe album “Het Beloofde Land”. De inspiratie hiervoor deed hij ongeveer 2 jaar geleden op toen hij drie maanden door Amerika reisde op zoek naar het verleden van zijn overgrootvader die in 1906 naar ‘het beloofde land’ immigreerde. Op het hoesje poseert Kurt dan ook geheel in stijl bij de schoorstenen van een boot en het gebouw van de Holland – Amerika Lijn. Daar is over nagedacht.
Vergeet De Mooie Dingen Niet is de goede raad die hij meegeeft in het openings- nummer dat door zijn melodie, ritme en samenzang toch iets vrolijks heeft. Kurt heeft een heldere, aangename stem die ook nog eens goed verstaanbaar is. Dat maakt dat je ook met aandacht naar Als Je Dit Leest en Achter De Schermen luistert, beiden uit de categorie luisterliedjes met enige diepgang. Het uptempo Niemand Weet handelt net als Als Je Dit Leest tekstueel weer over de reis die zijn overgrootvader – wiens afbeelding ook in het hoesje te vinden is – maakte.
De meeste teksten hebben iets droevigs en gaan over scheidingen en afscheid nemen, iets waar je in deze tijd niet echt op zit te wachten, maar Kurt weet dit zo perfect uit te drukken dat je toch blijft luisteren. Een nummer als Nou Ga Dan Maar is typisch een voorbeeld van een liedje dat na iedere draaibeurt beter in het gehoor ligt.
Fairmount Willow is een begraafplaats in Illinois en ondanks dit onderwerp is dit liedje bij de eerste draaibeurt meteen mijn favoriet. Fraaie samenzang gaat hand in hand met kabbelend pianospel en zijn de hoofdingrediënten op dit bluesy nummer waar ook een klarinet hoorbaar is en het geheel iets van New Orleans jazz meegeeft. Prachtig!
Ook Waarom Jij en Als Een Lied gaan gepaard met bijzonder fraaie arrangementen waarvoor BJ Baartmans verantwoordelijk was. Niet alleen deed hij de productie, maar is hij ook in meerder nummers te horen op diverse gitaren, bas, mandoline, synthesizer, stembanden en mondharmonica. Het was weer druk in zijn studio in Boxmeer. Zo zet Emil Szarkowicsz op vrijwel ieder nummer de toon op viool, klarinet of saxofoon en horen we ook Harry Hendriks op bas, banjo en ukelele, Jasper van Hulten op drums en Bart de Win op accordeon, piano en Wurlitzer.
Dit album dat aan zijn overgrootvader opgedragen is maakt indruk en plaatst Kurt Efting in het rijtje van de betere Nederlandstalige songwriters!

Kurt Efting 700