Terri Shaltiel – Sweet Thing

terri shaltiel 325

De 3 episodes van het Lockdown Music Festival leverde een aantal interessante ontdekkingen op van artiesten die tot nu toe (bij mij) onder de radar bleven, maar daar gaat verandering in komen. Van verschillende kreeg ik een cd ter recensie aangeboden en de laatste in dit rijtje is Terri Shaltiel die op mij een enorme indruk achter liet tijdens haar korte live stream.
Haar album “Sweet Thing” stamt al uit 2018 maar is voor mij – en ik neem aan ook voor veel bezoekers van deze site – spiksplinternieuw nieuw.
Sweet Thing” telt slechts 7 tracks en er wordt meteen funky gestart met This Bitch. Voor dat er 2 minuten verstreken zijn worden we al met de eerste van 2 uithalen van 13 seconden geconfronteerd, wow! Het nummer komt op mij over alsof het live is opgenomen en Terri er duchtig op los improviseert. Pick It Up duurt slechts 3 minuten en is het kortste nummer. Hierin horen we een fraai op haar stem aangepast achtergrond koortje dat het soulvolle geluid van dit nummer – dat een vreemd einde kent – perfectioneerd.
Met Lose My Mind stijgt mijn bewondering voor deze zangeres die precies weet wat haar stem aan kan (en dat is veel) met de minuut. Hierin komen soul, blues en jazz tezamen zonder elkaar in de weg te zitten. Die stem heeft maar 2 zinnen nodig om er een complete song van te maken zoals te horen is op Fatherless Child. In het hieraan vastgeplakte Daddy Bossa horen we haar in het begin loepzuiver een Bossa Nova zingen, maar in de opbouw komen steeds meer jazz invloeden om de hoek kijken. Jazz is nooit mijn ding geweest, maar als je van haar stem houd maakt het niet uit wat ze zingt. Ik acht haar in staat om zelfs Hoeperdepoep zat op de stoep nog een eigen smoel te geven.
Het luisteren van “Sweet Thing” is een groot contrast met haar optreden in de live stream. Daar begeleidde ze zichzelf op gitaar, nu hoor ik een heel orkest die vooral voor een funky/jazzy begeleiding zorgt. Met een uithaal van 15 seconden wordt het funky Daddy Bad opgestart dat enkele verrassende tempowisselingen kent en ook een heerlijk scheurende sax-solo bevat. Het absolute hoogtepunt van dit nummer – dat het live uitstekend zal doen - is wederom een fantastische lange uithaal, maar dit keer op verschillende toonhoogten. Geweldig!!
Hoogtepunt qua songs is (voor mij) de soulballad One Of These Days die je mee terug neemt naar lang vervlogen tijden. Een nummer dat met bijna 7 minuten speeltijd nog aan de korte kant lijkt. Schitterend opgebouwd en met veel gevoel gezongen, met fraaie gitaar en orgel solo’s, met subtiele backings, kortom: Heerlijk!
Now I’m Gone is de afsluiter en ook hier weer komen de soul invloeden sterk naar boven drijven en vermengen zich met een funky groove. Een nummer waar zich beelden op mijn netvlies nestelen van een deinende zaal, want je moet wel van goede huize komen als dit nummer je niet tot dansen aanzet.

Een album dat zoveel energie uitstraalt en verschillende stijlen bevat zal ongetwijfeld bij een breed publiek goed aanslaan en dat is ook wat deze zeer energieke zangeres verdient: Een groot publiek!!!

terri shaltiel 625