Richard Townend & The Mighty Bosscats – Ticket To Memphis

mbc350

Zo, dat is nog eens een heerlijke binnenkomer! Bij het horen van Ticket To Memphis van Richard Townend & The Mighty Bosscats heb ik het gevoel (en de hoop) dat het met de rest van hun album “Ticket To Memphis” wel goed zit!
Wat was er toch een hoop mooie muziek aan mijn neus voorbij gegaan als Corona er niet geweest was. Dit klinkt natuurlijk bizar, maar als de muzikanten niet via live streams in het gat gedoken waren dat ontstond door het cancelen van concerten, dan had ik waarschijnlijk nooit van hen gehoord. Ach, ieder nadeel heeft zijn voordeel heeft ooit iemand gezegd.
The Mighty Bosscats is zo’n band en werd in een live-stream van het Lockdown Music Festival vertegenwoordigd door hun frontman Richard Townend. Richard blijkt een bezig baasje te zijn. Niet alleen vloeiden de 14 songs uit zijn pen en neemt hij de lead zang voor zijn rekening, maar hij bespeelt ook nog de gitaren, keys, banjo, mandoline en trompet. Het zware werk op de bas laat hij over aan Phil Wilson. Tot zover de vaste bandleden, aldus de info die beschikbaar is. Maar het album had nooit zo mooi geklonken als ook niet Steve Morris, Glen Buck, David Booth, Greg Camburn, Philp Ockelford, Phil Pawsey en Jane English hun medewerking hadden verleend.
Invloeden van Dire Straits, Tom Petty, Bruce Springsteen en in iets mindere mate Nick Lowe hoor ik in de 14 liedjes op dit album terug en dat is een bijzonder aangename gewaarwording, want zij behoren namelijk tot de vaste kern van mijn platenkast. Ik zit dus goed met deze cd!
Voordat ik mijn bevindingen aan de lezers van deze site toevertrouw gaat een album enkele dagen mee op reis in de auto en ik moet zeggen dat ik zelden een cd beluisterd die van begin tot einde boeit en geen zwakke momenten kent. Kortom mijn reizen van a naar b waren een aangename bezigheid en de repeatknop wist ik blindelings te vinden. “Ticket To Memphis” heeft alles wat mijn oren kunnen bekoren: fraaie composities, heerlijke gitaarpartijen met vaak een twangy geluid en sfeervolle ballads zorgen voor meer dan 66 minuten luistergenot.
Ik zal er lukraak enkele nummers uitpikken.
Van de gehele cd gaat een bepaalde rust uit en een nummer als Fragile doet zijn naam eer aan, tussen de mid-tempo stukken is dit een breekbaar rustpuntje. Ook I Found You heeft een relaxte sfeer en de tekst is een soort vreugde uiting, een muzikale eerbewijs aan iemand waar je op vertrouwen kunt. De meeste teksten hebben diepgang en stemmen tot nadenken. Hello My Friend handelt bijvoorbeeld over het bezoeken van een begrafenis, terwijl in Jesus On The Wall afgevraagd wordt of – dat als Jezus kon praten – hij dan acties en daden van dingen die in zijn naam werden gedaan zou goedkeuren. De songs zitten goed in elkaar.
Zijn het vooral goed in het gehoor liggende luisterliedjes met soms verrassende melodielijnen die dit album bevolken, van een beetje sixties rock ‘n roll is de band ook niet vies getuige het swingende On The Run. Een vleugje country heeft ook zijn charme. Zou je door wat voor omstandigheden ook ooit in een cel belanden, don’t worry, Doin’ Time wekt door zijn vrolijke country klanken de indruk dat vast zitten best wel meevalt. Zo heeft iedere song wel iets verrassends en het is dan ook zeer moeilijk om een favoriet aan te wijzen.
Het komt niet vaak voor, maar al na 1 draaibeurt kwam ik al tot deze conclusie: Het in eigen beheer op genomen “Ticket To Memphis” is een bovengemiddeld album met een prima opnamekwaliteit, waarin niet alleen fans van bovengenoemde bands veel van hun gading zullen vinden.
Een absolute aanrader!!
Jammer dat ieder voordeel ook zijn nadeel heeft, want het zal nog wel enige tijd duren voor dat deze band live te bewonderen is en daar kijk ik wel naar uit!

mbc625