The Dove & Boweevil Band – This Life

Mud Pie Records

db band 350

Wat ben ik toch blij dat ik de drie episodes van het Lockdown Music Festival (live streams) gevolgd heb, want dat heeft me best wel met (voor mij) veel onbekende talenten doen kennismaken. Het is maar de vraag of ik er anders wel van gehoord zou hebben. Een van die optredende bands _ in dit geval tot duo gereduceerd – was The Dove & Boweevil Band. Zij waren zo vriendelijk om mij hun album “This Life” te sturen, die inmiddels al een klik met mijn cd speler heeft opgebouwd.
De juichende kreet van zangeres Lauren Dove in Food For Love verraad al dat zij er zin in heeft en als halverwege het volume langzaam weg zakt verwacht je een knallende finale. Die blijft helaas uit, maar doet geen afbreuk aan dit nummer, want de toon is gezet. Dit beloofd een interessante luister ervaring te worden, ook al omdat direct hierna met Outta Town het misschien wel vrolijkste nummer van dit album volgt. Flying With Angels is een fraaie bluesrock-achtige ballad met een lekker rauwe gitaar solo van Mark Howes. Ook de titeltrack blijkt een gevoelige ballad te zijn met een twangy gitaargeluid en Lauren’s stem in topvorm. Op het soulvolle Need A Little Love krijgen Lauren, Mark, Andy Robinson (keys), Paul Williams (bas) en Paul Weston (drums/percussie) versterking van een blazers-sectie bestaande uit Barry Fogg en Dave Brook. Het mag wat kosten want met Ruby ‘O Callaghan, Laura Calver en Anna Hart wordt er ook nog een blikje achtergrond zangeressen open getrokken. Het daarop volgende Firework blijkt een toepasselijke titel zijn voor het swingende, eh, Firework!
East Coast Blues doet erg New Orleans aan en hier is een fraaie samenvloeiing van Lauren’s stem met de backings waarneembaar. Prachtig uitgewerkte track waarin alle elementen voorkomen die muziek tot een bijna eerste levensbehoefte maken. De band haalt zijn invloeden uit Soul, Southern Rock en Blues vandaan, daarbij is het laatste de leidraad voor het mystieke, bezwerende, Voodoo-achtige Lady Lavoo waarin de slide gitaar voor de juiste toon zorgt.
Hand In My Pocket is typisch zo’n song die live voor stilte in de zaal zorgt en in dit geval met de koptelefoon op – dus zonder bijgeluiden – helemaal geweldig klinkt, schitterend!!! Yep, met 3 uitroeptekens!
Put Your Red Lips On is weer van een andere orde en swingt de pan uit met een glansrol voor het pianospel van Andy Robinson.
Jazz invloeden zijn nadrukkelijk aanwezig op het door drums en piano gedomineerde Dry Land. Zoals het met een goed concert ook gaat heb je geen benul van tijd en dat is met dit album ook zo als blijkt dat ik al bijna een uur achter de pc zit en er met het Country getinte Maple Leaf nog een song te gaan is. Het gevoelige lied wordt met dermate veel inlevings-gevoel gezongen dat je bijna van een verstilling kunt spreken.
The Dove & Boweevil Band heeft mij met “This Life” overtuigd dat er veel meer moois in het vat zat dan de drie songs die ik bij het Lockdown Music Festival hoorde.
We want more!!!!

db band 625