Lady Nade – Save Place

Mint Lime Records

Lady Nade 350

‘Nice to meet you, tell me what’s your name?’ Nooit eerder werd ik als luisteraar zo vriendelijk begroet als op “Save Place”, het album van Lady Nade. Deze stamt toch alweer uit 2019 en ik had eerlijk gezegd nog nooit eerder van haar gehoord totdat zij haar opwachting maakte in de derde editie van het Lockdown Music Festival en ik verkocht was. Met een stem die uit duizenden te herkennen is wist zij mij via haar livestream achter de pc gekluisterd te houden met Save Place, Get You On My Own en Sweet Honey Bee. Tijdens de stream openbaarde zij zich als een goedlachse, gezellige jonge vrouw die je met haar liedjes meeneemt naar een andere wereld. Daar had ze maar 3 liedjes voor nodig en het is de vraag nu er 15 liedjes op het menu staan waar dit gaat eindigen.
Looking For Love, dat met bovengenoemde welkomstzin begint is een vrolijk huppelend liedje waarin meerdere invloeden voor komen. Ook Drive Home Safely ligt prettig in het gehoor en is opgebouwd uit een mix van soul, jazz en pop. De meeste liedjes bestaan uit een mix van verschillende genres, al wisselt het percentage constant waardoor ik La La Larve (A Deja Vu Refrain) met de hoogste score in de categorie jazz plaats. Ook Keep Our Love Alive maakt duidelijk dat dit album vooral genietbaar is in de relax stand zonder storende bijgeluiden. Broken Heart is van de eerste 5 songs toch wel mijn favoriet en zal dat ook na het luisteren van de hele cd blijven, schitterend! Ook Sweet Honey Bee fietst er (weer) lekker in en als je denkt dat dit nummer afgelopen is wordt er nog een stuk aangeplakt. Nathalie houd de heerlijke relaxte sfeer nog even vast en is prachtig uitgewerkt. Op Half Empty zakt haar vrij hoge stem naar een donkere variant en wisselen hoog en laag elkaar af op dit hier en daar zweverige nummer. Na dit blokje luisterliedjes verandert het ritme en gaat Last Dance gepaard met een dansbare poppy beat. Daar gaat Please You nog eens groovend overheen. As Soon As I Can (Fixed On You) is niet zo aan mij besteed, maar na enkele draaibeurten weet ik het toch wel te waarderen. Dan houd Heart Of Mine toch weer beter mijn aandacht vast en stijgt mijn belangstelling nog meer met Safe Place. Prachtig nummer waar terecht het album naar genoemd is. Heart Beats Strong part 1 en 2 gaan zonder pauze in elkaar over. Deel 1 wordt fraai opgebouwd om je naar deel 2 te voeren dat vooral uit elektronica bestaat en uiteindelijk in een soort sonische triphop eindigt. Niet echt aan mij besteed, maar het doet in ieder geval geen afbreuk aan deze cd die mij van het begin tot (bijna) einde weet te boeien.

Het is niet alleen haar heel aparte stem, maar het zijn ook de schitterend geschreven nummers die dit album tot een aanwinst in mijn collectie maken.
Voor dit bijzondere album heb ik al een ‘Save Place’ gevonden!

Lady Nade 625