Kärbholz – Herz & Verstand Live in Köln

Metalville

Kaerbholz 325

Een uitverkochte tent, een hossende menigte, een eindeloze stroom bier, bezwete lichamen en verbroedering (al is het maar voor 1 avond) verwacht je voor Nederlandse begrippen bij een band als Rowwen Hèze of zoals tegenwoordig bij de Snollebollekes, maar zeker niet bij een Duitse hardrock band. Dat dit zeer goed mogelijk is lees je hieronder.
Na hun zeer geslaagde “Herz & Verstand Tour” - die de finish bereikte in de Nieuwe Nor in Heerlen - kon een live album van de vier Vollgas Rock ‘n Rollers die zich Kärbholz noemen natuurlijk niet uitblijven en had het Kölner Palladium de eer om als decor te dienen. Het viertal dat van Ruppichteroth een soort bedevaartsoord gemaakt heeft, (net als bij Rowwen Hèze houden ook zij slotconcerten die door duizenden fans worden bezocht) heeft dit goed aangepakt. Zij trakteren hun fans niet alleen op 2 cd’s, maar voegen daar ook nog eens een DVD aan toe, dat naast het concert ook beelden uit de tour bevat. Ben je niet bekend met deze band, dan is het aan te raden om eerst de DVD te bekijken alvorens naar de cd te luisteren. Als Normaal je ding is of De Heideroosjes, dan zal je misschien ook open staan voor een mix van beide bands, want dat is naar mijn gevoel ongeveer het gene dat je de komende 2 uur bezig gaat houden. Oh ja, kennis van de Duitse taal is wel mooi mee genomen. Voor een beschrijving der ‘Lieder’ verwijs ik u naar de cd recensie van “Herz & Verstand “, het album dat deze avond uiteraard bijna volledig gespeeld werd.
Zonder al teveel te verklappen zal ik me dit keer tot het beschrijven van de DVD beperken. We zien en horen hier een band die er ook na 25 jaar enorm veel zin in heeft, een live-band pursang. Het geheel komt soms een beetje rommelig over, zoals ik het ook in de Nieuwe Nor ervaren heb, maar dat is de charme van een live concert en zal de fan ‘Wurst’ wezen. Live is live en het gaat hierbij om de totaal beleving. Na een vrij lange intro wordt volgas gestart met Keiner Befehlt en houd men dit tempo vast in het daarop volgende Überdosis Leben.
Voor mij persoonlijk is Kärbholz één van de ontdekkingen van het jaar en daar ik enkel “Herz & Verstand” in mijn bezit heb is dit pret-pakket een uitgelezen gelegenheid om ook met de andere werken kennis te maken. Ich Kan Es Nicht Ändern, Fallen Und Fliegen, Du Bist König (met een rap) en Sink Oder Schwim – die allen op de eerste cd voorkomen – doen zeker niet onder voor de mij bekende werken. De band betrekt regelmatig het publiek bij hun spektakel en die reageren constant met meezingen, een moshpitje hier, een moshpitje daar of gaat massaal door de knieën op Sink Oder Schwim .
Is een drumsolo (met alle respect voor Henning Münch, de trommelaar) vaak aanleiding om massaal het toilet te bezoeken, deze keer heeft het een andere functie en geeft dit Torben Höffgen – vocalen en Adrian Kühn – gitaar de gelegenheid om naar een kleiner podium te verhuizen voor een akoestisch intermezzo met All Meine Narben en Hier. Misschien toch even een plaspauze voor bassist Stefan Wirths?
Tijdens de tour verzorgde Mustache het voorprogramma en daarvan zijn fragmenten in de tour-docu te zien. De vriendschap die tijdens deze tour ontstaan is leidde in Heerlen tot een gezamenlijke tour tattoo. Dit doet tevens vermoeden dat - mocht deze band door hun thuisland Zweden touren – er een uitnodiging voor Kärbholz op de mat ligt.
Na het zien en horen van de samenvatting van deze tour kan men stellen dat Kärbholz enorm veel plezier aan het spelen beleefde en dat op het publiek wist over te brengen. Je ruikt bij wijze van spreken het bier en het zweet van je buurman/vrouw en voelt de hitte in de zaal. Dat zal er zeker toe bijdragen dat er nog wel eens een live album zal volgen!
kaerbholz 625