Osborne Jones - Twang!

Continental Records

osborne

Met het (digitale) album “Twang!” wordt de countrypop liefhebber weer verwend door Osborne Jones. Hoewel de naam mogelijk anders doet vermoeden is Osborne Jones een duo dat uit de singer-songwriters David Osborne (Los Angeles) en David-Gwyn Jones (Londen) bestaat. Het duo dat beïnvloed is door countrygiganten als George Jones, Merle Haggard, Buck Owens en Gram Parsons, ontmoette elkaar jaren geleden in de Midlands van Engeland. Hun samenwerking leverde al een vijftal albums op waarbij "Twang!" een compilatiealbum is met tien songs van “Only Now” en “Ever Closer”. Beide heren zijn multi instrumentalisten, waarbij David zich op deze cd ontfermd over de gitaar, bas, pedal steel, ukelele en keyboards en David-Gwyn naast het merendeel van de zang ook de gitaar, mandoline en mondharp ter hand neemt. Als je dan ook nog eens de hulp krijgt van gerenomeerde gastgitaristen als Rick Shea, Kenny Vaughan, Jerry Donahue, Will McFarlane, Pete Anderson en Albert Lee weet je dat je iets moois te wachten staat. Albert Lee horen we op de swingende opener A Million Teardrops en Rick Shea levert een fraaie gitaarsolo af op de midtempo countryrocker Down To Austin. Invloeden van Kenny Rogers zijn te horen in de smartlap I Guess That You Will, waarna met A Good More Besides en The Bond twee fraaie en ingetogen ballads volgen. De laatste wordt gedragen door de pedal steel maar die krijgt concurentie van een gevoelige gitaarsolo van Jerry Donahue. Het tempo wordt door base drums iets opgeschroefd bij Good Night’s Sleep, waarin Will McFarlane de slide solo toebedeeld krijgt en Pete Anderson zijn kunnen mag tonen in het met harmonica vergezelde, vrolijke You Used To Kiss Me. Heerlijke close harmony en een twangy gitaarsolo van Kenny Vaughan hoor je op Always Write In Blue. Orgel en piano zijn de steunpilaren in het rockende You Are The River met wederom Albert Lee op de snaren, waarna met het melodieuse Never Crossed My Mind dit lekker in het gehoor liggende album afgesloten wordt. Liefhebbers van meerstemmige zang en twangy gitaarspel zullen dit album zeker in hun hart sluiten!

Osbourne Jones 625