Rough Rockers – Smoke & Mirrors

RVP Records

roughrockers 325

Rough Rockers timmerde in Zweden al een tijdje aan de weg als een duo. Magnus Hällström – gitaar en Peter Ljungberg – bas, vocals versterkten zich in 2018 met de Australische gitarist Joe Matera en de Zweedse drummer Roger Eriksson. Vanaf dan gaat het crescendo met de band met als eerste wapenfeit (in deze samenstelling) de EP “Smoke & Mirrors”, een EP die ook op rood vinyl verkrijgbaar is.
Een bandnaam als deze schept (althans bij mij) bepaalde verwachtingen en automatisch parkeer ik mijn hand in de directe omgeving van de volume knop. Een ruk naar rechts is echter niet nodig want daar bestaat achteraf gezien geen aanleiding toe.
Geopend wordt met No More Heroes , een prima opener dat een aardige mix vormt tussen Classic en melodic rock.
Het viertal laat er geen misverstand over ontstaan dat zij beïnvloed zijn door rock uit de jaren tachtig, maar gaat ook af een toe een stapje terug naar de seventies. Daarbij doemen automatisch ook vergelijkingen op met andere bands. Murder At Midnight zou niet misstaan op een album van Batlord, weliswaar een hedendaagse band, maar ook zij vissen in de eighties vijver. De titeltrack Smoke & Mirrors doet vooral door de hoge zang herinneren aan The Darkness. Ook de leden van deze glamrockband die in 2003 furore maakte haalden hun inspiratie uit de platenkast van hun ouders.
Rebel At Heart is van een heel andere orde en een 100 procent-ige Joe Matera song, die dan ook de zang voor zijn rekening neemt. Een fraai nummer dat rustig voort kabbelt zonder naar een hoogtepunt te voeren. Het is dan ook de vraag of het een goed idee was om meteen daarna de akoestische versie er achteraan te plakken, want dat is met een totaal van 9 minuten misschien net iets te veel van het goede. De akoestische versie geeft het nummer trouwens wél meer glans!
Zoals gezegd, de verwachtte ruigheid ontbreekt op deze EP, of het zou van gastzanger Graham Bonnet (Alcatraz, Rainbow) moeten komen die de microfoon overneemt op Unleash The Beast. Helaas staat deze track niet op het zilveren schijfje, daarvoor dien je dus de rood vinyl versie aan te schaffen.
Dat “Smoke & Mirrors” een leuke cd geworden is staat buiten kijf! De songs blijven min of meer hangen en vooral het gitaarwerk is uit de kunst.
Een cd die toch iets meer is om er alleen maar bij te hebben en de liefhebbers van Classic rock zeker zal aanspreken!

rough rockers 625