Barn & Belle – Dancing Shoes

Barnmusic

bb 325

“Wat goed is komt snel” is een veel geopperde spreuk in de sportwereld, maar deze is ook te gebruiken als je het over Barn & Belle hebt. Nee, zij rennen niet achter een bal aan, beklimmen niet de Alpe d'Huez of schaatsen rondjes in Thialf, nee zij bespelen enkele zelf gemaakte instrumenten en nodigen je uit om op een uitgebalanceerde mix van Folk, Americana, Blues en Ragtime mee te z(w)ingen.
Jesse Deledda en Lea Lomans zijn pas een jaar bij elkaar maar bezitten al een erelijst waar menig gerenommeerde band jaloers op zal zijn. Als zij aan een contest meedoen, dan heeft de favoriet een geduchte tegenstander. Zo wonnen zij o.a. de BRUL contest en mochten daardoor ruim 1400 bezoekers op de Southern Bluesnight verwelkomen, maar waren ook één van de smaakmakers op Mama’s Pride en de Southern Roots Night. De kans is dus groot dat je ze al eens gezien hebt en dan is het fijn te weten dat je ze nu ook thuis kunt beluisteren, want op 26 april wordt hun eerste EP gedoopt.
Dancing Shoes” is de titel die het 5 nummers tellende schijfje meekreeg en ook de titel van de song waarmee gestart wordt. Je hoort meteen dezelfde sprankelende frisheid terug die het bijwonen van een concert van dit duo zo interessant maakt. Naast de solo zang van beiden is het vooral de close harmony zang die dit lekker swingende nummer draagt. Om de vreugde te vergroten werd er voor dit nummer ook nog een Kazoo aangekocht.
Not The Only One zou je als bluegrass kunnen omschrijven zonder banjo en fiddle, maar wel met wasbord en daarbij komen de vingerhoedjes uit oma’s naaimandje goed van pas. Een song die ik toch iets hoger inschat dan Dancing Shoes dat inmiddels als single is uitgebracht.
Twister Lady doet me een beetje aan de werken van The Boss Hoss denken. Het is in ieder geval een song die live ongetwijfeld het publiek tot meeklappen en zingen aan zet. Op het schijfje wordt op het einde het Gem Deps Choir erbij gesleept en ontstaat een swingende gospel.
Geluiden van een op gang komende stoomlocomotief openen Waiting On A Train. Ook alweer een fraai nummer met tempo wisselingen en net als de anderen geheel van eigen hand. Het valt op dat ondanks de hedendaagse technieken er weinig – of helemaal niet - aan de songs gesleuteld is waardoor je het gevoel krijgt als of je naar een Live CD luistert.
Op I’m A Horse gaat het er iets rustiger aan toe. Ingeleid door de klanken van een mondorgel is vooral de samenzang weer om te smullen.
Dancing Shoes” is een prachtig debuut van dit Geleense duo en wordt op het juiste moment uitgebracht. Fris en ontluikend dragen de ongecompliceerde liedjes bij aan het echte Lente gevoel!

bb 625