Malford Millegan & The Southern Aces – Life Will Humble You.

Royal Family Records

Malford Milligan 325

Ze zijn er gelukkig nog! Naarmate de tijd versteek begon ik me steeds meer zorgen te maken of er nog authentieke soul-zangers bestonden. Zij die nog niet omgevallen zijn hebben een dermate hoge leeftijd bereikt dat optreden of nieuw materiaal uit brengen er niet meer in zit, maar er is hoop, want ze zijn er nog! Mannen die als geen ander hun gevoelens uitdragen met een door het leven gemartelde stem, zoals je ook vaak in de blues hoort.
Eén van hen is Malford Millegan, van oorsprong een bluesrocker die vooral in Texas furore maakte met zijn band Storyville en daarnaast een veelgevraagd sessiezanger is. Als je zijn stem hoort weet je waarom.
The Southern Aces, bestaande uit Jack Hustinx en Eric van Dijsseldonk (gitaar), Roel Spanjers (piano, Hammondorgel, accordeon), Roelof Klijn (bas) en Nicky Hustinx (drums) waren dan ook apetrots dat Malford zijn stem beschikbaar stelde voor hun gemeenschappelijke album “Life Will Humble You”. Jack Hustinx – die we hier vooral kennen als lid van The Shiner Twins – en Malford hebben al ruim 20 jaar contact met elkaar maar nu pas was de tijd rijp voor dit album, dat ze in ons kikkerlandje opnamen en waarvoor Jack de productie op zich nam.
Naast heerlijke soul ballades waar mannen als Otis Redding, Solomon Burke en Arthur Conley patent op hadden is er ook plaats voor een recht toe-recht aan rocker als I Don’t Mind At All, hoor je country invloeden op YoYo en I’ll Take Care Of You en wordt de cd beëindigd met een geweldige uitvoering van de Charlie Rich klassieker Feel Like Going Home. Als special guest verschijnt JW Roy ook even achter de microfoon bij dit laatste nummer. Voor nog meer afwisseling zorgt het broeierige, funky light I Won’t Surrender.
“Life Will Humble You”, ( Jack schreef de titelsong) is toch vooral een soul cd geworden, al zul je er geen blazers op tegenkomen. Die worden vervangen door prachtig gitaar werk (zowel akoestisch als slide), sfeervolle orgel, piano en accordeon accenten en een ritme sectie die perfect aanvoelt hoe de sfeer hoort te zijn.
“Life Will Humble You” is gevuld met soul en emotie en grijpt je aan! In Malfords stem en manier van zingen voel je het gemis van zijn overleden vriend singer-songwriter Stephen Bruton, die hij vereert met 2 van zijn songs: Getting Over You en YoYo.
“Life Will Humble You” is misschien wel een van de beste releases van de laatste jaren en brengt de muziek terug die we al jaren missen. Ik waag me niet aan het noemen van een hoogtepunt, maar ga hiermee net als de muziek ook terug in de tijd: Alle dertien goed!!!!!!!!!!!!

Malford Milligan 625