Vera Jonas Experiment – Tiger, Now!

Launching Gagarin Records

vera jonas 325

Vera Jonas is een Hongaarse zangeres waarmee je alle kanten op kan, zo blijkt bij het beluisteren van haar cd “Tiger, Now!” dat zij met haar band Vera Jonas Experiment al in 2016 uitbracht, maar nu pas in de Benelux verkrijgbaar is. In Hongarije is zij een rijzende ster, hier in Nederland zullen slechts enkelen haar kennen van Noorderslag. Maar daar zal waarschijnlijk spoedig verandering in komen, afgaande op wat zij te bieden heeft op “Tiger, Now!”, een album waarop het variatie troef is. Vera, Marton Fenyves – gitaar /vocals, Andras Csizmas – bas en Hunor G. Szabo – drums/vocals openen lekker ruig met de rockende titelsong Tiger, Now! en hebben meteen mijn aandacht. De hoop op meer van dit moet even in de wacht (tot de nummer 7 van dit album: Walk Away) want het daarop volgende Ordinary bevat wel rock invloeden maar is toch vooral een intieme song. Dat Vera eigenlijk een singer-songwriter is hoor je duidelijk op het prachtige, bewust klein gehouden Find Your Keys. Vera verloochend haar afkomst niet en zo maken we kennis met het in het Hongaars gezongen Szél Hozott, Szél Visz El, dat alleen met soundloops en een beatbox ‘begeleid’ wordt. Werd ik door de titelsong een beetje op het verkeerde been gezet, naarmate de cd vordert raak ik er steeds meer van overtuigd dat dit album vooral een luister cd is met haar bewerking van Michelle als koploper. Haar interpretatie van deze Beatles song snuffelt qua uitvoering aan een Frans chanson. Na verschillende draaibeurten is dit best te pruimen al worden mijn oren liever verwend door nummers als Say Goodbye, Over & Over Again en de bonus track Send Your Love.
“Tiger, Now!” is niet bepaald een cd die je bij de eerste draaibeurt uit de stoel doet springen, maar na de indalingsperiode kun je er niet omheen dat we hier met een zeer talentvolle zangeres/songwriter hebben te maken die weet te verrassen met rock en soms vrolijke pop deuntjes.

VERAEXPERIMENT 754