Bonfire – Temple Of Lies

Bonfire 325

"Temple Of Lies" is de titel van het nieuwe album van Bonfire, de Duitse melodic hardrockband die zowel de Heavy Metal als Hard Rock liefhebber al meer dan 45 jaar verblijd met kwaliteits- Metal/Rock. In 1972 begonnen als Cacumen werd de naam in 1986 veranderd in Bonfire en werden er – inclusief live-albums – maar liefst 21 albums op de markt gebracht. De term: “Eerder behaalde successen bieden geen garantie voor de toekomst!” is op Bonfire totaal niet van toepassing, zoals ze met dit album bewijzen. Van de originele bezetting is alleen Hans Ziller nog over maar in deze band speelt een portie ervaring dat voor Nederlandse begrippen met de Golden Earring te vergelijken is: Niet kapot te krijgen!
Geopend wordt met In The Begining, deze intro met een ‘spoken word’ gaat vrijwel direct over naar de titelsong, waar we kennis maken met Alexx Stahl die 2 jaar geleden de microfoon van David Reece overnam en op dit nummer laat horen dat als Rob Halford zijn dag niet heeft hij hem als invaller kan bellen. Op On Wings Of An Angel maken de hoge screams plaats voor een toegankelijker stemgeluid en gaan de complimenten uit naar de schitterende gitaarsolo’s van het duo Hans Ziller en Frank Pané.
Een stadion stamper als Feed The Fire is direct mee-brulbaar, maar Stand Or Fall kent iets meer variatie en hier zijn de hoge screams weer te horen. Mijn bewondering voor Alexx stijgt bij ieder volgend nummer, het lijkt er zelfs op als of er op “Temple Of Lies” van drie zangers gebruikt gemaakt wordt want op de ballad Comming Home klinkt de stem van Alexx ingetogen, maar werkt later naar een climax toe zoals het op een ballad hoort. Schitterend nummer!
Ook het stuwende door bas (Ronnie Parkes) en drums (Tim Breideband) gedragen I’ll Never Be Loved By You geeft aan dat hier een eenheid van grote klasse aan het werk is. Tot nu toe is er nog geen zwakke track komen boven drijven, in tegendeel, die zoektocht wordt door Fly Away, Love The Way You Hate Me (wel enigszins vreemde tempo wisselingen) en Crazy Over You overbodig gemaakt.
Conclusie: “Temple Of Lies” is een album dat geen zwakke songs kent, vol staat met prachtig uitgewerkte songs waarbij ook de backing vocals goed op elkaar afgestemd zijn. Verder laten subliem gitaarwerk en een al even goede ritmesectie je bijna 44 minuten genieten van pure hardrock met een sterke hang naar de eighties, niet voor niets de hoogtij jaren van dit genre.

Bonfire 625