Valentine – The Alliance

Valentine Music Productions

valentine325

Je kent het wel, lange tijd is het stil omtrent iemand, maar plots is ie er weer!
Zo verging het bij mij met Robby Valentine, die dit jaar weer vol in het nieuws kwam, zij het dan vooral negatief. Naar verluid werd hij in elkaar geslagen omdat hij er ‘anders’ uitzag, liep hij een oog infectie op hetgeen tot blindheid aan zijn rechter oog leidde en waren er problemen met het uitbrengen van zijn nieuwe cd “The Alliance”. Zoals nu blijkt heeft hij 4 jaar geleden de cd “Bizarre World” uitgebracht, maar die is (helaas) aan mijn aandacht ontsnapt.(Ik ben nu eenmaal geen ‘fan’ in de zin dat ik alles van een artiest of band in huis heb). Bij de naam Robby Valentine bewaart deze oudere jongere zijn beste herinneringen aan de schitterende rockballade Over and Over Again (1992).
“The Alliance” is voor mij dus een hernieuwde kennismaking met dit multi talent en daar ben ik na het luisteren van Judgement Day al meteen zeer enthousiast over, en dan niet alleen om het Brian May-achtige gitaarwerk dat hier in voorkomt. De invloeden die ik op dit album hoor zijn namelijk van bands waar ik wél veel – soms alles – in huis heb! Moest ik bij Black Dog al voorzichtig aan The Beatles denken, bij het daarop volgende Sons Of America worden mijn vermoedens bevestigd en hoor ik ook nog Queen doorklinken. Queen is in meer nummers vertegenwoordigd maar je komt ook The Baby’s tegen en ELO. Dat zijn stuk voor stuk bands die altijd het onderste uit de kast gehaald hebben om hun albums perfect te laten klinken. Welnu datzelfde geld voor Robby Valentine. Keer op keer verbaas ik mij over de prachtig uitgewerkte details en iedere draaibeurt – dat zijn er inmiddels heel veel – is een ontdekkingsreis.
Het is natuurlijk niet zo dat Robby Valentine boven genoemde bands probeert te imiteren, maar hij weet op onnavolgbare wijze deze invloeden tot zijn eigen stijl in elkaar te smeden.
“The Alliance” beleef ik als een rock-opera, soms bombastisch, soms klein en teder zoals Eleanor Robyn dat over zijn dochter gaat, maar ook hard zoals het met een Turks thema gesierde Soldiers Of Light.

Mmmh, ik betrap mij er op dat ik na de vele draaibeurten van “The Alliance” toch de eerste, schuchtere stappen richting ‘fan’ heb gezet en maar eens op zoek ga naar “Bizarre World”.

valentine625